سیمین ناصری عضو فرهنگستان علوم درگذشت 
کد خبر: 4048558
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸

سیمین ناصری عضو فرهنگستان علوم درگذشت 

سیمین ناصری استاد برجسته مهندسی بهداشت محیط و عضو وابسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در سن 71 سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایکنا، سیمین ناصری، متولد ماه بهمن سال 1330 در تهران، تحصیلات کارشناسی رشته مهندسی شیمی و پتروشیمی را در دانشگاه پلی تکنیک (صنعتی امیرکبیر) گذراند. پس از آن با بورس تحصیلی به فرانسه رفت و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی شیمی و دکتری تخصصی مهندسی شیمی (علوم و تکنیک‌های فرآیندهای شیمیایی) را در دانشکده پلی‌تکنیک شهر تولوز (Toulouse) فرانسه (ENSIGC) اخذ کرد و در سال 1357 جهت خدمت به کشور به ایران بازگشت.
 
وی استاد گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بود و ضمن همکاری در مدیریت گروه، سال‌ها مسئولیت معاون پژوهشی دانشکده و همچنین ریاست مرکز تحقیقات کیفیت آب پژوهشکده محیط‌ زیست آن دانشگاه را برعهده داشت.
ناصری در حدود 25 سال پیش در کنار تعداد محدودی از استادان گروه مهندسی بهداشت محیط، انجمن علمی بهداشت محیط ایران را راه‌اندازی کرد و چندین دوره دبیر انجمن و در سال‌های اخیر نیز نایب‌رئیس انجمن بود. یکی از تأثیرگذارترین نقش‌هایی که خانم دکتر ناصری در انجمن داشت، شکل‌گیری و انتشار نشریه‌ای به زبان انگلیسی (Journal of Environmental Health Science & Engineering (JEHSE)) بود که مسئولیت سردبیری این مجله را برعهده داشت که این نشریه یکی از  نشریات موفق دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین در سطح ملی است که جوایز متعددی از جمله؛ (جوایز جشنواره رازی، جشنواره ابن‌سینا و ...) را اخذ کرده است.
 
سیمین ناصری علاوه بر تألیف و ترجمه 10 عنوان کتاب، بیش از 200 مقاله در نشریات معتبر بین المللی و داخلی چاپ و بیش از 120 مقاله در همایش های بین المللی و ملی ارائه کرد. دریافت جایزه مریم میرزاخانی در سومین جشنواره زن و علم در سال 1399، دریافت جایزه ملی محیط‌ زیست در سال 1396، دریافت جایزه برترین پژوهشگر آب (در روز ملی آب) در 1395، دریافت جایزه حکیم جرجانی در شانزدهمین جشنواره ابن‌سینا در سال 1393، کسب عنوان استاد برجسته و برگزیده دانشگاه در بخش آموزش- منتخب جشنواره ابن‌سینا در سال های 1380 و 1395، دریافت جایزه برترین نشریه علمی دانشگاه و در سطح ملی در سال‌های 1385 و 1392 از جمله افتخارات ایشان است. همچنین نام سیمین ناصری در ماه می سال 2020 در فهرست یک درصد دانشمندان برتر پراستناد جهان قرار گرفته است.
 
سیمین ناصری از سال 1384 عضو وابسته گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم بود و در سال‌های عضویت در فرهنگستان در برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگستان مشارکت مؤثر داشت. وی چندین دوره ریاست شاخه بین گروهی محیط زیست فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت و در سال‌های اخیر نیز با همکاری دیگر بانوان عضو فرهنگستان علوم، شورای زنان در علم و فناوری را تشکیل داده و در برنامه‌ها و فعالیت‌های این شورا نیز مشارکت داشت. سیمین ناصری همچنین چندین سال عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود و در بخش واژه‌گزینی مرتبط با محیط‌ زیست در آن فرهنگستان فعالیت داشت.
 
از میان سایر مسئولیت‌هایی که ایشان برعهده داشت می توان به عضویت در شورای عالی و دبير پژوهشي «شبکه مراکز تحقیقات بهداشت محیط‌زیست كشور»، عضویت در هیئت تحریریه 5 نشريه بین‌المللی و 3 نشريه داخلي، عضو هیئت مؤسس پژوهشکده محیط‌ زیست (IER)، عضویت در شوراي پژوهشی سازمان حفاظت محیط‌ زیست، عضویت در شورای پژوهشی (کمیته محیط‌ زیست) وزارت نیرو- شرکت مدیریت منابع آب، عضویت در كميته ملي راهبردي تغييرات آب و هوايي و سلامت، ریاست كارگروه تخصصي «کیفیت آب و بیماری‌های منتقله از آب»، و نماینده انجمن‌های علمی ایران در کنفرانس آلودگی آب‌های بزرگ (رودخانه آمازون- برزیل)- و دریای سیاه اشاره کرد.
 
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ضایعه درگذشت این استاد فرهیخته را به خانواده ایشان، اعضای فرهنگستان ها و جامعه علمی و دانشگاهی کشور تسلیت می گوید و برای ایشان رحمت واسعه و علو درجات در درگاه باریتعالی مسئلت دارد.
 
پیام تسلیت رئیس فرهنگستان علوم در پی درگذشت سیمین ناصری
 
هوالباقی
با نهایت تاسف مطلع شدم که خانم دکتر سیمین ناصری استاد برجسته محیط زیست کشور پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفته‌اند. ایشان که علاوه بر عضویت در فرهنگستان علوم و شرکت مؤثر در برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگستان، سال‌ها مسئولیت شاخه بین گروهی محیط زیست فرهنگستان را هم به عهده داشتند، مسائل آب و محیط زیست کشور را همواره با تعلق خاطر و حوصله و نظمی مثال زدنی، و با دعوت از صاحبنظران رشته‌ها و گروه‌های مختلف، پیگیری می‌کردند و تلاش‌های ایشان در پیشبرد فعالیت‌های فرهنگستان همواره مغتنم و راهگشا بود.
 
ضایعه درگذشت این استاد فقید را به خانواده گرامی ایشان و به دوستان و همکاران و دانشجویانشان در دانشگاه علوم پزشکی تهران و به همکاران عزیزم در فرهنگستان علوم بخصوص استادان شاخه محیط زیست تسلیت عرض می کنم و از خداوند بزرگ برای فقیده گرامی رحمت واسعه و برای بازماندگان محترم صبر و اجر و سلامت مسئلت دارم.
رضا داوری اردکانی
۲۲ فروردین ۱۴۰۱»
 
پیام تسلیت معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم
 
إنا لله و إنا الیه راجعون
بردران عزیز و گرانقدر جناب آقایان دکتر ناصری و دکتر تخت روانچی
 
مصیبت فقدان سرکار خانم دکتر ناصری از دوستان گرانقدر و از پیشکسوتان عرصه علم و عمل و از اعضای هیئت علمی دانشگاه و نیز از اعضای برجسته فرهنگستان علوم و از شخصیت‌های کم‌نظیر از حیث تقوی ‌را به شما عزیزان و جامعه علمی کشور صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن عزیز سفر کرده علو درجات، رحمت و غفران واسعه الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و أجر جزیل مسئلت دارم.
روحش شاد و یادش گرامی
 
علی اکبر صالحی
 
پیام تسلیت دکتر عارف

انالله و اناالیه راجعون

با اندوه و تأثر فراوان با خبر شدم سرکار خانم دکتر سیمین ناصری عضو وابسته فرهنگستان علوم و استاد پیشکسوت و برجسته دانشگاه علوم پزشکی تهران پس از یک عمر تلاش خستگی ناپذیر در راه توسعه دانش رخ در نقاب خاک کشید.

اینجانب ضمن تسلیت درگذشت این استاد برجسته دانشگاه به خانواده محترم ایشان، اعضای محترم فرهنگستان علوم و جامعه دانشگاهی کشورمان، بویژه همکاران آن بانوی والامقام در دانشگاه علوم پزشکی تهران، از درگاه ایزد منان برای آن فقیده سعیده، علو درجات و مغفرت و برای تمامی بازماندگان صبر جمیل مسئلت می نمایم.

محمدرضا عارف

انتهای پیام
captcha